Og Himanshu Pal leverte, med en spennende gjennomgang av en rekke trender og utviklingstrekk. Han favnet alt fra demografi og teknologi til kanalglidning og forholdet mellom leverandør og forhandler på den tiden han var tildelt.
- Da jeg jobbet med foredraget, forsøkte jeg å finne en metafor som beskriver det som skjer akkurat nå. Og kanskje fordi jeg likte George Clooney-filmen «The Perfect Storm», dukket dette bildet opp i hodet mitt. I en perfekt storm møtes tre typer stormer på en gang og skaper en helt spesiell værsituasjon. Og det gjelder for den globale dagligvarehandelen akkurat nå. Faktorene jeg ønsker å snakke om er endringer knyttet til land, konsum, kanal, kategori og kunder. Hvis du studerer disse områdene, vil du se at mye av det vi har tatt for gitt og forholdt oss til frem til nå, ikke gjelder lenger.
Grunnleggende endringer
- 2008 var et vannskille som har skapt en mer polarisert verden, mener Pal. – Og mange land, særlig i Vest-Europa, sliter fortsatt med ettervirkningene. For bransjen innebærer dette knappere marginer og kostbare priskriger. Og selv om bildet kanskje er mer lovende i Øst-Europeiske land som Tyrkia og Ukraina, sørger de politiske forholdene der for at mange aktører kvier seg for å gå inn i disse markedene.
Himanshu Pal deler sin kunnskap om dagligvarehandelen.
- Demografi er også en faktor vi må forholde oss til. Færre barn og flere eldre i Vest-Europa innebærer at vi må tenke annerledes rundt alt fra kommunikasjon og produktutvalg til utvikling og behov.
- De globale forskjellene kommer til syne mellom land og verdensdeler, og dette er viktig innsikt for aktører som ønsker å vokse ut over sine tradisjonelle hjemmemarkeder. I Afrika er det for eksempel et faktum at det finnes flere smarttelefoner enn vanntoaletter – og at ringetid mange steder fungerer som valuta.
- De stadig større økonomiske forskjellene mellom folk, innebærer både et potensial for billig-butikker, men også for dem som ønsker å levere til middelklassen, midt mellom de fattige og de rike. Og i jakten på løsninger som eliminerer kostnader – og tilfredsstiller behovet for bekvemmelighet – går også varehandelen online. Men også for aktører som ønsker å beholde omsetningen i butikken, representerer teknologien spennende muligheter. Da tenker jeg på alt fra skreddersydde tilbud på digitale hyllekanter til Facebook-oppkobling på prøverommet og «live likes» fra kundens venner mens han eller hun prøver plagget på.
Et helt nytt forhold mellom leverandører og forhandlere
Et viktig tema for Himanshu Pal, er relasjonen mellom forhandlere og leverandører. – Tradisjonelt sett har leverandørene vært opptatt av marginer og plassering, og samtalene med forhandlerne har vært preget av at de begge har felles interesser. Sånn er det ikke lenger.
- Forhandlerne opplever et stadig større press fra sine eiere om høyere avkastning. Det får dem til å tenke nøye igjennom hva leverandørene egentlig bidrar med, og vi ser en situasjon i dag som av og til tar form av en «pay to play»-relasjon. Det betyr at leverandørene må betale for å være til stede i butikken – og det er særlig de som bare leverer produkter og omsetning som opplever dette.
- Den andre kategorien leverandører, de som klarer å bli en strategisk partner for forhandlerne, opplever en annen virkelighet. De deler innsikt om kundene med forhandlerne, samarbeider om produktutvikling, innovasjonsprosesser og kategoriutvidelser og får en større del av omsetningen som en konsekvens av at de oppleves som viktige. Det er i den gruppen dere ønsker å være, sa Himanshu Pal, direktør for innsikt i Kantar Retail.