Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Å lykkes i endringens tid

- I en tid der våre kunders kunder stiller stadig høyere krav og der Kantar TNS sine kunder bruker store ressurser på å forstå og å tilpasse seg disse endringene, tar også vi grep for å være relevante og oppdaterte rådgivere. Kortere vei til 30 000 Kantar-ansatte i 100 land er med på å bidra til det, forteller administrerende direktør Stein Aarland.

Adm.dir. Stein Aarland i samtale med Jan-Sverre Syvertsen.

- Vi er en kundesentrisk organisasjon og vårt primære fokus er hele tiden å hjelpe kundene å lykkes, fortsetter Aarland. Han understreker at endringene i Kantar-gruppen de siste ukene, som blant annet kommer til syne i det nye Kantar TNS-navnet, handler om å ligge i forkant av kundene og deres behov, i arbeidet med å hjelpe dem med utfordringene de står overfor.

- Det har nesten blitt en klisje å si at endringene skjer hurtigere og har større konsekvenser enn før.En god illustrasjon, som gjør dette mer håndgripelig, er Yale-forskeren Richard Fosters forskning på S&P 500 – listen. Han viser at en virksomhet i gjennomsnitt lever 50 år kortere i dag enn i 1920, da gjennomsnittlig levetid var 67 år. Og han spår at 2/3 av selskapene på S&P 500 i 2020 vil være selskaper vi ennå ikke har hørt om.

Hjelper kunder å forme fremtiden

- Det er denne utviklingen som gjør at også vi i Kantar TNS endrer oss. Våre kunders kunder forventer høyere kvalitet, kommunikasjon som treffer, effektive prosesser og produkter og opplevelser som er tilpasset deres behov og ønsker. Nye konkurrenter og aktører, av og til bare i form av en app eller en tjeneste, kan totalt endre konkurransebildet fra en dag til en annen. Tiden man har på å fatte en beslutning blir stadig kortere og risikoen ved å tråkke feil stadig større i en tid hvor endringer skjer raskt. Slik jeg ser det, er analysebasert rådgivning derfor viktigere og mer relevant enn noen gang for å sikre at man møter behovene i markedet.

- Vi vet at kunder sitter på veritable gullgruver av informasjon; CRM-data, trafikkdata fra Internett og transaksjonsdata, men ikke alle klarer å hente ut verdien av denne informasjonen. Datahåndtering, analyse og anvendelse av data i kundeprosessen, krever spisskompetanse på flere områder. Når potensialet realiseres og verdiene høstes, representerer de imidlertid store gevinster, blant annet i salgsprosesser og i arbeidet med å skape gode kundeopplevelser. Basert på det vår kunde vet om sine egne kunder, er det mulig å gjøre tilbud og kommunikasjon mot målgruppene mer konsistent, mer relevant og mer inspirerende.

- Vi ser at ved å koble våre kunders egne data mot de store mengdene data vi selv har tilgang på, og supplere med survey- og paneldata, legger vi et bedre grunnlag for å forstå hva som skjer, basert på solid innsikt om dagens situasjon. Vi har i en årrekke kombinert kundedata og surveydata i forbindelse med arbeid for våre kunder, men er nå i ferd med å utvikle ny kompetanse som gjør at vi kan gjøre dette raskere, på tvers av et bredere og mer komplekst sett av datakilder enn tidligere. Gjennom undersøkelser vi selv gjennomfører, som f. eks. den store forbrukerundersøkelsen «Forbruker & Media», har vi tilgang til unike databaser som gir innsikt i en rekke relevante utfordringer og muligheter for norske bedrifter på tvers av bransjer.

Vi ønsker hele tiden å være tett på for å sikre at kundene har en best mulig forståelse av konkurransesituasjonen og ser mulighetene tidlig. Og først når du har ett korrekt bilde av nå-situasjonen, kan du ta valg og beslutninger som former fremtiden, mener Aarland.

- Når hastighet er viktig, blir også rask tilgang på kompetanse avgjørende for resultatet i en prosess.Tilknytningen til det globale Kantar-nettverket, anerkjente virksomheter som er ledende i verden på data og dyp analyse, innsikt og rådgivning, gjør Kantar TNS enda mer relevante for kunder som forsøker å forstå sin egen situasjon. Og når de snur seg raskt, må vi snu oss raskt, slik vi har gjort nå.

Samarbeid og dialog

- Mange av de vi bistår i Norge vet allerede hva Kantar-tilknytningen innebærer. Vi har representert Kantar Media i flere år. Nå får de av våre kunder som kan ha nytte av det, kortere vei til ekspertisen, erfaringen og metodene i virksomheter som Kantar Retail, Kantar Millward Brown og KantarConsulting. Vår ambisjon er at det skal gi dem et konkurransefortrinn som hjelper dem å nå sine mål raskere.

Midt oppe i alle endringene, er det én ting som ikke forandrer seg. – Når våre kunder beskriver forholdet til Kantar TNS og våre rådgivere, fremhever de ofte at det er en kvalitet i seg selv å jobbe med våre folk. Relasjonen er preget av dialog og samarbeid rundt problemstillinger og utfordringer som det er avgjørende å finne innsiktsbaserte og langsiktige løsninger på. Det tar vi som et stort kompliment og er noe vi er opptatt av å ta vare på, og å utvikle videre fremover, avslutter administrerende direktør Stein Aarland i Kantar TNS.