Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

10 medietrender som vil prege hverdagen din i 2015

Ved inngangen til et nytt år kommer det alltid mange spådommer om medieutviklingen. Felles for disse er gjerne at ny teknologi og fremtidige produktlanseringer får uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Her er ti medietrender som faktisk kommer til å prege hverdagen din i 2015.
I 2015 vil du bli bedre kjent med de nye YouTube-stjernene i nettverket til Nordic Screens. (fotograf: Sondre Formo Lindheim)

1. Du vil høre like mye på radio

Innen utgangen av 2014 hadde over 50 % av det norske folk skaffet seg en DAB-radio. Det betyr at myndighetene høyst sannsynlig kommer til å slå av det analoge FM-nettet i løpet av 2017. Salget av DAB- og internettradioer vil fortsette, og kanaltilbudet vil bli bedre og bredere enn noen gang. I 2014 hørte nordmenn i snitt halvannen time på radio hver dag. Du vil høre omtrent like mye på radio i 2015, og kanskje finne en helt ny favorittkanal blant de digitale nisjestasjonene.

2. Du vil gå oftere på kino

De siste par årene har norske kinoer hatt nedgang i antall besøkende. Laber produksjon fra Hollywood får mye av skylda. Kinoåret 2015 blir sannsynligvis et vendepunkt. Både amerikanske og norske storfilmer står i kø. Det kommer til å bli en tøffere konkurranse om kinopublikummet enn på mange år. I fjor ble det solgt ca. 11 millioner billetter i Norge. Her er noen grunner til at besøkstallet i 2015 trolig blir betydelig høyere: Fifthy Shades of Grey (februar), Mad Max: Fury Road (mai), Jurassic World (juni), Terminator: Genisys (juli), Bølgen (august), James Bond 24 (november), Star Wars Episode 7: The Force Awakens (desember).

3. Du vil se mye på tv

I 2014 så nordmenn nesten tre timer på tv i snitt hver dag. Kun 6 % av dette var i opptak. Både NRK og TV 2 har startet året med imponerende seertall på sine største satsinger. Over 1, 2 millioner nordmenn fulgte første episode av NRK-serien "Kampen om tungtvannet", og sesongpremieren på «Hver gang vi møtes" på TV 2 samlet 200 000 flere seere enn i fjor. Mangelen på store sportsbegivenheter, som OL og fotballmesterskap, betyr riktignok at du neppe vil se fullt så mye på tv i 2015 som i 2014.

4. Du vil strømme på, men...

Netflix og HBO Nordic tok det norske markedet med storm i 2012 og 2013. Ved inngangen til 2015 bruker en av fire nordmenn Netflix ukentlig. Dette er ikke veldig mange flere enn for ett år siden. Heller ikke HBO Nordic kan vise til en betydelig vekst gjennom 2014. Når de norske tv-selskapene pøser på med påkostede seermagneter, må trolig de utenlandske strømmetjenestene forbedre både innhold og funksjonalitet for å vinne ytterligere terreng blant norske seere.

5. Du vil bli kjent med de nye YouTube-stjernene

Unge talenter, utenfor etablerte tv-kanaler og produksjonsmiljøer, skaper for tiden innovativt innhold fra gutte- og jenterommene. Med nullbudsjetter, enkelt produksjonsutstyr og egne YouTube-kanaler har de opparbeidet seg stjernestatus blant ungdommen. I 2014 etablerte tidligere TV 2-profiler selskapet Nordic Screens. Selskapet bygger for tiden opp et nettverk med de nye YouTube-baserte programskaperne ved å tilby talentene tilgang til tv-studioer og et proft markedsføringsapparat. I 2015 vil derfor de norske YouTube-stjernene tre enda tydeligere fram i offentligheten. Hvis du ikke allerede har hørt om PelleK, SaraBeautyCorner og Noobwork, blir du nok kjent med dem i løpet av året.

6. Du vil ikke flykte fra Facebook

Ungdommen har for lengst omfavnet Snapchat og Instagram, men 9 av 10 norske 15-29-åringer bruker fortsatt Facebook daglig. Folk logger ikke av Facebook, selv om de tar i bruk nye sosiale medier. Du vil fortsatt sjekke Facebook i 2015; for å slå i hjel tid, holde deg oppdatert og i frykt for å gå glipp av en invitasjon til fest. Da vil du samtidig få med deg aktuelle nyhetsartikler, eksponeres for målrettet reklame og gratulerer gamle kjente med bursdagen.

7. Du vil høre mye om Apple Watch

I september 2014 avslørte Apple sine lanseringsplaner for Apple Watch. Uka etter viste en undersøkelse at 3,2 % av befolkningen ønsket å skaffe seg en Apple Watch. Dette betyr at minst 130 000 nordmenn har klokkertro på det nye smarte armbåndsuret fra Apple. Apple Watch blir garantert årets mest omtalte ha på-teknologi. Lanseringsdato er foreløpig ukjent, men det er forventet at den kommer på markedet i løpet av våren.

8. Du vil neppe kjøpe deg teknobriller

Google er mer på defensiven med sin ha på-teknologi. Smartbrillene Google Glass ble allerede i 2012 kåret til "The Best Innovations of the Year" av Time Magazine. Veien til massemarkedet ser derimot ut til å bli lang og broket. Et utvalg innovatører har hatt tilgang til brillene siden april 2013, men mot slutten av 2014 kom det rapporter om at sentrale samarbeidspartnere har trukket seg fra utviklingsprosessen. Begrunnelsen er at de har mistet troen på den kommersielle verdien til brillene. Vi står dermed neppe overfor et kommersielt gjennombrudd for Google Glass, eller andre teknobriller, i 2015.

9. Du vil fortsatt våkne med mobiltelefonen

Over halvparten av all nettrafikken i Norge kommer nå fra mobiltelefoner og nettbrett. Dette er åtte ganger så mye som i 2011. Selv om denne utviklingen flatet ut noe i 2014, vil mobiltelefonen fortsatt være den første du ser i øynene når du våkner om morgenen i 2015. I år kan det også hende at du vil få mulighet til å styre telefonen din uten å berøre skjermen. Norske Elliptic Labs jobber med å utvikle en ultralydteknologi som skal gjøre det mulig å gi kommandoer til telefonen ved å bevege hånden i luften.

10. Du vil lese mange punktvise artikler som denne

Nettsteder som har spesialisert seg på korte oppsummerende saker, gjerne i form av lister, har hatt stor suksess de siste årene. Pioneren er amerikanske BuzzFeed. Buzzformelen er på en måte 90-tallets DU-journalistikk som møter sosiale medier og skaper en ultratabloid synergieffekt i form av viral spredning og økt trafikk. I fjor sommer klarte avisa Nordlys å doble nettrafikken sin på kort tid med satsingen Buzzit. På høstparten lanserte Dagens Næringsliv sin Bisbuzz, og nå er VG på hugget med en satsing som du aldri kommer til å huske navnet på.

 

Av Nils Petter Strømmen, medieviter og seniorkonsulent i TNS Gallup