Kantar har laget en oppdatert rapport om norske leders mediebruk. Norsk Beslutningstaker Indeks er basert på data samlet inn gjennom Kantar sin Forbruker & Media-undersøkelse. I undersøkelsen finnes det en rekke spørsmål som belyser det norske arbeidslivet. Denne rapporten gir innsikt i noen sentrale spørsmål som sysselsetting, arbeidsledighet, stillingstype, sektor for ansettelse. I tillegg gir den et dypere innblikk i norske lederes holdninger, interesser og mediebruk. Her finner vi blant annet at lederne er mindre opptatt av miljø, men mer interessert i jakt, fiske, bil og båt. Ledernes mediebruk endrer seg også, og i 2018 bruker de mindre radio og leser sjeldnere papiraviser enn tidligere. Men de leser flere papiraviser enn gjennomsnittet og de leser oftest Aftenposten, Dagens Næringsliv og VG.
Definisjonen på ledere i denne rapporten er yrkesaktive respondenter som i Forbruker & Media-undersøkelsen til Kantar har svart arbeidsleder, mellomleder, toppleder eller varierer på spørsmålet «Har du en ledende stilling, i så fall hvilken type?».
Lederne blir i rapporten sammenlignet med befolkningen 18+ og den yrkesaktive befolkningen. Toppledere er respondenter som har svart toppleder og som er yrkesaktive. Topplederne blir brukt som sammenligningsgrunnlag på flere steder i rapporten.
Rapporten baseres på befolkningen 18+, hvor vi har en befolkningsstørrelse på 4.166.612 mennesker der utvalgsstørrelsen er 14.343 respondenter.
Den yrkesaktive befolkning utgjør 2.417.858 personer – utvalg 7.557.
Lederne utgjør 1.012.141 personer av den yrkesaktive befolkningen 18+ - utvalg 3.181.
Toppledere utgjør 125.874 av den yrkesaktive befolkningen – utvalg 447.
Pris på rapporten er kr. 15.000,- eks mva.
Rapport kun til egen/virksomhetsintern bruk
Opphavsretten til innholdet i denne rapporten tilhører Kantar. Rapporten kan ikke videreselges eller deles med andre, ut over egen virksomhet (juridisk enhet). Dersom det er ønskelig å inngå en konsernavtale for bruk av rapporten, ta kontakt med den som er oppgitt som kontaktperson for rapporten hos Kantar.