En del har som siktemål å målrette, brukerorientere og effektivisere offentlig sektor. Utfordringene er å utvikle gode og tilpassede tjenester, gi god service, ivareta rask saksbehandling og behandling, effektiv ressursbruk, etc. Fokuset er satt på forvaltningen selv og på relasjonene mellom publikum, brukerne og de offentlige tjenestene.
Den andre delen har som siktemål å løse atferdsproblemer som både gir dårligere velferd og helse for den enkelte, og som samtidig gir et «press» på det offentlige i form av økte kostnader og ressursbehov. Røykevaner, rusmisbruk, spilleatferd, energibruk, overvekt og fedme relatert til kosthold og inaktivitet, etc. finner vi her.
For å møte disse utfordringene gjennomfører Kantar TNS et stort antall spørreundersøkelser og resultatanalyser årlig fordelt på ulike metoder, temaområder og type undersøkelser (både brukerundersøkelser og holdnings- og atferdsundersøkelser). Våre kunder er departementer, direktorater og ytre etater, kommuner og fylkeskommuner, forskningsmiljøer, interesseorganisasjoner og media.
I Kantar TNS har vi høy samfunnsvitenskapelig kompetanse og god kunnskap om problemstillinger knyttet til offentlig sektor og samfunnsvitenskap. Vi har også dyp kompetanse innen samfunnsvitenskapelig forskningsmetode og -design, og vi har systemer og rutiner for datainnsamling med høy kvalitet. Vi deltar gjerne som rådgivere og sparringpartnere ved utarbeidelse av forskningsdesign og ved forberedelse av beslutningsprosesser.