Fokusgrupper
Fokusgrupper er et effektivt innsiktsverktøy som raskt skaffer deg oversikt over holdninger og meninger innen et felt eller marked. Det vanligste er å rekruttere 6 til 8 representanter for en tydelig definert målgruppe til en åpen samtale ledet av en erfaren moderator. Moderatoren legger til rette for diskusjoner og spørsmålsoppgaver, som belyser temaet du ønsker å undersøke fra. Resultatet er et datamateriale som i motsetning til tall og statistikk, beskriver hvordan og hvorfor folk tenker og gjør som de gjør.
Minigrupper med 2 til 4 deltakere er varianter av fokusgrupper hvor vi utnytter den dynamikken som oppstår når noen få mennesker møtes og snakker sammen. Denne metodikken anbefaler vi typisk når du har behov for å utforske mer sensitive tema, eller når vi ønsker tid til å forstå mer av den enkelte deltakers individuelle synspunkt og erfaringer.
Kreative workshops fungerer utmerket som kreativt verksted enten målgruppen er forbrukere, eller representanter fra din egen virksomhet med ansvar for å bidra i en eller annen utviklingsprosess.
Hvilken type deltakere vi ønsker for å et gitt prosjekt vil avhenge av innsiktsbehovet og hvilket kreativt utbytte du ønsker å oppnå. Vi har f.eks. god erfaring med å inkludere en kombinasjon av spesielt kreative forbrukere, designere og konseptutviklere, i tillegg til våre egne innovasjonsspesialister, samt representanter fra oppdragsgiver.
Digitale fokusgrupper i form av chats er raskt og kostnadseffektivt. Ikke minst er det lav terskel for å delta i slike undersøkelser. Det å svare raskt og utfyllende i chat-formatet har mange nordmenn blitt flinke til, ikke bare de unge. Chats kan du delta i selv om du ikke sitter ordnet og presentabel bak en PC (mange er ganske slitne av å forholde seg til sitt eget skjermbilde gjennom store deler av arbeidsdagen). Du kan delta via mobilen eller mens du vugger ett-åringen på armen. Det føles dessuten ofte tryggere å uttrykke sine meninger bak tastaturet i en chattegruppe enn i et rom med ukjente. En annen fordel med gruppechat-formatet, er at deltakerne i mindre grad lar seg mindre påvirke av hva de andre mener.
Etter hvert som at digitale møter har blitt en del av folks hverdag, har det å gjennomføre fokusgrupper via Teams eller Zoom blitt enkelt og ressursbesparende. Noen av de viktigste fordelene med å gjennomføre fokusgrupper på denne måten er at vi når flere typer mennesker, og at vi kan samle deltakere fra hvor som helst i landet. Alle kan delta så lenge de har tilgang til internett, en PC eller smarttelefon.
Det er imidlertid verdt å merke seg at Teams og Zoom-formatet har litt begrensede muligheter med tanke på interaksjon deltakerne imellom.