Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Vinmonopolet fortsetter å imponere

Hvorfor er folk ville av begeistring for monopoletvirksomheten Vinmonopolet? Vi skal ikke mange årene tilbake for å finne at «alle» ville ha sprit og vin i butikkene.

Vinmonopolet har det suverent sterkeste omdømmet i målingen og topper listen for syvende året på rad. Dette er særlig imponerende når vi vet at sterke prestasjoner gjerne følges av stadig høyere forventinger. Vinmonopolet forsetter å overlevere i forhold til folks forventninger. Den virksomheten som har hatt kraftigst vekst i omdømme fra i fjor er Rema 1000.

Kantar sin årlige syndikerte omdømmeundersøkelse gjennomføres blant et utvalg av Norges største og mest kjente virksomheter. I 2019 er 66 virksomheter kartlagt.

5 096 personer er intervjuet. Intervjuene ble gjennomført i mars/april.

Målgruppen for undersøkelsen er den norske befolkning og undersøkelsen er gjennomført på Kantar sitt ISO-sertifiserte online-panel, GallupPanelet.

Formålet med omdømmeundersøkelsen er å kartlegge virksomheters omdømme og gi hver enkelt virksomhet tilbakemelding på hvilke områder som bør jobbes med for å styrke virksomhetens omdømme i befolkningen.

I undersøkelsen måles og analyseres et bredt spekter av områder som forklarer hvorfor virksomheter har et godt eller dårlig omdømme, noe som gjør undersøkelsen til et særdeles godt verktøy for forbedring og styring av eget omdømme.

Vi tilbyr to typer rapporter som går i dybden på en spesifikk virksomhets omdømme:

1. En omfattende rapport som inneholder:

  • Status og utvikling i omdømme (omdømmeindekser)
  • Omdømme brutt ned på demografiske variabler
  • Analyse av omdømmets komposisjon (typologi) sammenlignet med benchmarks
  • Hva som er viktig for omdømme (driveranalyser)
  • Hva som er de avgjørende styrkene og svakhetene i forhold til konkurrenter / benchmarks (konkurrentanalyser)
  • Kantar anbefaler tiltak som har størst betydning – størst effekt – på omdømme.

Den omfattende rapporten vil i 2020 koste 99 000,- eks mva.

2. Enkel rapport som inneholder:

  • Status og utvikling i omdømme (omdømmeindekser)
  • Omdømme brutt ned på demografiske variabler
  • Analyse av omdømmets komposisjon (typologi) sammenlignet med benchmarks
  • De 5 omdømmeelementene sammenlignet med benchmarks

Den enkle omdømmerapporten vil i 2020 koste 31 000,- eks mva.

For både den omfattende og enkle omdømmerapporten kan det i tillegg gjennomføres rapporteringsworkshops ledet av Kantar med fokus på den videre beslutnings- og implementeringsprosessen etter nærmere avtale. 

I tillegg kan vi tilby en oversiktsrapport som presenterer samtlige deltakende virksomheters omdømmeindeks og utvikling i omdømme, sammen med en oppsummering av de store linjene i markedet. 

Denne rapporten vil koste 10 000,- eks mva. 

For bestilling av eller spørsmål til rapporten, ta kontakt med Live Nerdrum på live.nerdrum@kantar.com