Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Årsrapport for konsum av TV og online video i Norge. Offisielle tall fra TVOV-undersøkelsen.

Personer 10-79 år i Norge så i gjennomsnitt 2 timer og 8 minutter på TV og online video daglig i 2019. Video on demand (VOD)-innhold fra TV-selskapenes nettspillere står for 9% av totalkonsumet med 11 minutter i gjennomsnitt per dag, mens andelen tidsforsinket seing står for 10 prosent av seingen med 13 minutter i 2019.

Mesteparten av seingen foregår på den store skjermen hjemme med 84 prosent av seingen på TV-skjermen. Seing på Nettbrett, PC/Mac og mobil står for 4 prosent av totalen, med totalt 4 minutter, som er likt med 2018 og vi ser dermed ingen relativ økning på de små skjermene i 2019. 12 prosent av seingen foregikk på skjermer utenfor hjemmet som også er stabilt med 2018.

TVOV-undersøkelsen legger opp til en programsentrert rapportering av seertall, fordelt på live-TV, Video on demand (VOD) og tidsforsinket seing (playback inntil 7 dager). Flere av de mest sette programmene har stort innslag av VOD-seing som akkumuleres over tid i nettspillerne. Dette kan medføre en overvekt av programmer publisert tidlig på året fordi disse programmene har hatt en lengre periode tilgjengelig for konsum.

De mest sette enkeltprogrammene totalt var Mesternes mester (S10E01) på NRK som hadde 1 652 000 seere totalt. På TV 2 var Huskestue (S05E02) det mest sette enkeltprogrammet med 1 332 000 seere. Det mest sette enkeltprogrammene hos Discovery var Jul i Blodfjell 2 (S02E01) med 732 000 og hos NENT var det Håndball-VM: Finale: Norge-Danmark med 1 090 000 seere. For første gang har et program på totaltopplisten en større andel VOD-seing enn lineær seing med Exit (S01E01) på NRK.

Det mest strømmede enkeltstående programmet (VOD) var Exit episode 1 og episode 7 på NRK TV, begge med 1 136 000 seere totalt. For TV 2 var det Funkyfam (Episode 1), Discovery Ex on the Beach (episode 1) og for NENT Paradise Hotel (episode 1).

På Schibsteds plattformer ble programmet Vi fulgte Manchester United mot PSG (VG) strømmet over 4 millioner ganger i løpet av 2019. De høye seertallene på enkelte Schibsted-programmer skyldes blant annet at mange av disse er korte, tilgjengelige klipp med stor nyhetsverdi.

Årsrapport TVOV 2019 (pdf)

Årsrapport TVOV 2019 (pptx)