Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Årsrapport TVOV 2021

Årsrapport for konsum av TV og online video i Norge. Offisielle tall fra TVOV-undersøkelsen.

 

Personer 10-79 år i Norge så i gjennomsnitt 2 timer og 7 minutter på TV og online video daglig i 2021, en nedgang på 8 minutter fra 2020. Video on demand (VOD)-innhold fra TV-selskapenes nettspillere står for 13% av totalkonsumet med 19 minutter i gjennomsnitt per dag, mens andelen tidsforsinket seing står for 15 prosent av seingen med 16 minutter i 2021.

Mesteparten av seingen foregår på den store skjermen hjemme med 81 prosent av seingen på TV-skjermen. Seing på Nettbrett, PC/Mac og mobil står for 5 prosent av totalen, med totalt 7 minutter. 14 prosent av seingen foregikk på skjermer utenfor hjemmet, som er 4% opp fra 2020.

TVOV-undersøkelsen legger opp til en programsentrert rapportering av seertall, fordelt på live-TV, Video on demand (VOD) og tidsforsinket seing (playback inntil 7 dager). Flere av de mest sette programmene har stort innslag av VOD-seing som akkumuleres over tid i nettspillerne. Dette kan medføre en overvekt av programmer publisert tidlig på året fordi disse programmene har hatt en lengre periode tilgjengelig for konsum.

De mest sette enkeltprogrammene totalt var Førstegangstjenesten (S02E01) på NRK som hadde 1 992 000 seere totalt fordelt på direktesending, VOD og playback. På TV 2 var Kompani Lauritzen (S02E02) det mest sette enkeltprogrammet med 1 502 000 seere. Det mest sette enkeltprogrammene hos Discovery var Neste sommer (S08E01) med 756 000 og hos NENT var det Håndball-VM for kvinner: Frankrike - Norge med 1 005 000 seere.

Det mest strømmede enkeltstående programmet (VOD) var Exit 2 episode 7 på NRK TV med 1 616 000 seere totalt. For TV 2 var det Kompani Lauritzen (Episode 8) med 528 000 seere, Discovery Hvite gutter (episode 1) med 359 000 seere, og for NENT CBS Presents Oprah With Meghan and Harry med 34 000 seere.

Årsrapport TVOV 2021 (pdf)

Årsrapport TVOV 2021 (ppt)