Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Årsrapport for konsum av TV og online video i Norge. Offisielle tall fra TVOV-undersøkelsen.

«Personer 10-79 år i Norge så i gjennomsnitt 2 timer og 15 minutter på TV og online video daglig i 2020, en økning på 7 minutter fra 2019. Video on demand (VOD)-innhold fra TV-selskapenes nettspillere står for 13% av totalkonsumet med 17 minutter i gjennomsnitt per dag, mens andelen tidsforsinket seing står for 12 prosent av seingen med 16 minutter i 2020.

Mesteparten av seingen foregår på den store skjermen hjemme med 85 prosent av seingen på TV-skjermen. Seing på Nettbrett, PC/Mac og mobil står for 4 prosent av totalen, med totalt 5 minutter. 10 prosent av seingen foregikk på skjermer utenfor hjemmet, som er noe ned fra året før.

TVOV-undersøkelsen legger opp til en programsentrert rapportering av seertall, fordelt på live-TV, Video on demand (VOD) og tidsforsinket seing (playback inntil 7 dager). Flere av de mest sette programmene har stort innslag av VOD-seing som akkumuleres over tid i nettspillerne. Dette kan medføre en overvekt av programmer publisert tidlig på året fordi disse programmene har hatt en lengre periode tilgjengelig for konsum.

De mest sette enkeltprogrammene totalt var Førstegangstjenesten (S01E01) på NRK som hadde 2 350 000 seere totalt fordelt på direktesending, repriser, VOD og playback. På TV 2 var Kompani Lauritzen (S01E05) det mest sette enkeltprogrammet med 1 485 000 seere. Det mest sette enkeltprogrammene hos Discovery var 71° nord - Norges tøffeste kjendis (S11E03) med 843 000 og hos NENT var det Håndball-EM for kvinner: Frankrike - Norge med 1 108 000 seere.

Det mest strømmede enkeltstående programmet (VOD) var Førstegangstjenesten episode 3 på NRK TV med 1 837 000 seere totalt. For TV 2 var det Kompani Lauritzen (Episode 3) med 561 000 seere, Discovery Ex on the Beach (episode 1) med 350 000 seere, og for NENT (kun Viafree) første episode av Paradise Hotel med 77 000 seere.»

Årsrapport TVOV 2020 (pdf)

Årsrapport TVOV 2020 (ppt)