Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Medieungdom 2020: Giganten YouTube, Facebooks fall og gaming-vekst

Medieungdom er en sammenstilling av data om mediebruk til ungdom mellom 12 og 19 år. Dataene er primært hentet fra Forbruker & Media, men har også noen innslag fra TVOV-undersøkelsen. Medieungdom belyser ungdommens medievaner og andre aktiviteter. Her er tre hovedfunn fra Medieungdom 2020.

«Alle» strømmer

Andelen som strømmer daglig holder seg stabilt høy, så mye som 94% av norske tenåringer bruker en strømmetjeneste daglig. På toppen blant strømmetjenester finner vi YouTube – Som virkelig har et grep om ungdommen. Ikke bare er YouTube den største strømmetjenesten, men det er også det største mediet blant ungdommen, med en daglig dekning på 83 %. Resultatet alt i alt for 2019 er at lineær-TV fortsetter å falle, samtidig fortsetter strømmingen å øke, og da spesielt de utenlandske strømmetjenestene.

Jonas Østnes presenterer Medieungdom
Jonas Østnes presenterer Medieungdom

Facebooks fall

Det har vært snakk om tenåringers flukt fra Facebook lenge, men de er først de siste årene at Facebook-tallene virkelig går nedover i denne aldersgruppen. Samtidig som Facebook faller så opplever Instagram stor vekst, som gjør at de i år dytter Facebook ned fra en 2. til en 3.plass og fasiten for Facebook er da ned 24 prosentpoeng i daglig dekning fra 2017 til 2019 og har nå en daglig dekning på 64% i målgruppen. Snapchat ble i 2018 det mest populære sosiale mediet for ungdom, og befester i 2019 sin posisjon på toppen til tross for en liten tilbakegang. Vi ser også en ny utfordrer til «de tre store», nemlig TikTok. Det blir spennende å se om TikTok vil fortsette å øke, eller om alle foreldre som inntok mediet under korona-pandemien allerede har skremt bort ungdommen.

Telefonen er den største spillplattformen

I 2019 som i 2018 så fortsetter andelen som spiller elektroniske spill å øke. Andelen som spiller daglig er oppe i 62% og den desidert største andelen av gaming foregår på telefon/nettbrett, det er kanskje ikke så rart når 9 av10 ungdom disponerer en mobiltelefon. Når vi er inne på gaming så er det fortsatt mest gutter som spiller, men det har kommet til flere og flere jenter de senere årene. Vi ser også en del forskjell på de yngste og de eldste ungdommene, det er de yngste som spiller desidert mest.

 

Om Medieungdom 2020

Medieungdom er en årlig undersøkelse som gjennomføres av Kantar.

617 ungdom i alderen 12-19 år utgjør årets utvalg.

Undersøkelsen (Forbruker & Media) hvor den største andelen av dataen kommer fra ble gjennomført gjennom hele 2019.

Ta kontakt med Jonas Østnes, hvis du ønsker mer informasjon om Medieungdom eller ønsker å bestille rapporten.