Klikk her for å melde deg på
Tid: 11. januar 2024
Tid: 09.00-16.00
Sted: Filmens Hus, Dronningensgt. 16, 0152 Oslo
PROGRAM
09.00 VELKOMMEN
09.05 RIKETS MEDIETILSTAND
Ingvar Sandvik, Kantar Media
Med utgangspunkt i Kantar Medias undersøkelser, presenterer Ingvar Sandvik en status på nordmenns medievaner. Han deler også sine forventninger og prognoser foran et nytt medieår. Foredraget gir deg høydepunkter fra Forbruker & Media, TVOV-undersøkelsen, Interbuss og Medietrender Ung. En talldusj som gjør deg bedre rustet til å ta medie- og kommunikasjonsfaglige beslutninger gjennom 2024.
09.50 MEDIEVANER I ØKONOMISKE NEDGANGSTIDER
Bente Håvimb, Innsikts- og analyseansvarlig Mediebedriftenes Landsforening
Økte priser, høyere rente og svak kronekurs oppsummerer den økonomiske tidsånden. Hvilke abonnementer ryker (først) og hvordan endres medievanene i økonomiske nedgangstider? Bente Håvimb presenterer hovedfunn fra undersøkelsen "Betaling for nyheter".
10.05 TID FOR OMSTILLING. IGJEN.
Tellef Solbakk Raabe, medieforsker ved SNF på Norges Handelshøyskole
Hvordan klarer mediene seg når norske husholdningsbudsjetter må strammes inn? Tellef Raabe gir oss oversikt over den økonomiske utviklingen i mediebransjen, og deler sine prognoser for fremtiden og analyser av hvordan mediebransjen skal komme seg mest mulig helskinnet ut av dyrtida.
10.35 PAUSE
10.55 NY KVINNESATSING I ALLER
Ingeborg Heldal, redaktør Kvinner og Klær
Kvinner har siden de moderne tidenes morgen vært en svært attraktiv målgruppe for annonsører og mediebransjen. Men er målgruppetenkning basert på kjønn like fruktbar i dagens (medie)virkelighet? Aller lanserte nylig en helt ny satsing mot kvinner. Ingeborg Heldal lover at satsingen skal «kombinere troverdigheten, tyngden og kunnskap som KK har på kvinner, sammen med de enorme tabloide musklene som ligger i Dagbladet». Hun kommer til Medietrender for å utdype.
11.20 IKKE SKRIV FOR LESEREN
Magnus Andersson, musikkritiker for Klassekampen og Musikkmagasinet
Hva skjer om vi skifter fokus fra hvem leseren er til hvem leseren blir i møte med en tekst? Andersson utfordrer målgruppetenkingen i mediebransjen. Selv mener han at han ikke prøver å treffe på hvem leseren er, men inviterer leseren til å bli en leser han selv forestiller seg, en såkalt «modell-leser». En slik perspektivforandring kan føre til unike tekster, utfordre leseren, gi dem hva de «egentlig» vil ha, all den tid tekstene blir mer salgbare. Andersson argumenterer for at alle tekster har en modell-leser og at en bedre forståelse for dette kan revitalisere medias tekst- og innholdsproduksjon generelt.
11.45 SNIKTITT: «QUSLINGS SISTE DAGER»
Jan Petter Dickman, executive produsent Paradox
12.00 LUNSJ
12.40 REALITY 25 ÅR PÅ NORSKE TV-SKJERMER
«25 år med backstabbing i ryggen»
Christopher Pahle, forfatter og tv-anmelder
Panelsamtale:
Åse Marie Bendiksen, leder innholdssalg NRK (utviklet 71 grader Nord)
Vegard B. Normann, underholdningssjef TV 2
Jørgen Hermansen, daglig leder Strix Television
Reality revolusjonerte tv-innholdet på slutten av 90-tallet, med Robinsonekspedisjonen og 71 grader Nord som pionerproduksjoner. Siden den gang har reality vært definerende innenfor tv-underholdning. Realitysjangeren har ikke bare vist seg slitesterk, men står i dag øverst på ønskelista når kanalene skal sikre seg underholdning til det digitale tv-universet. Vi mimrer og analyserer oss gjennom sjangerens historie og betydning, samt diskuterer dens fremtid i norske tv-spillere.
13.35 TRE BRANSJESTRATEGIER FOR Å NÅ DE UNGE
Vilde Schanke Sundet, medieforsker OsloMet
Alle jakter på den «umulige» målgruppa – de unge – men hvilke strategier tas i bruk og hva sier disse strategiene om hvordan bransjen tenker om de unge? I dette foredraget presenteres tre vanlige bransjestrategier for å nå de unge, basert på en større intervjuundersøkelse blant norske ledere, produsenter og innholdsskapere, som alle jobber med å lage innhold rettet mot unge eller som er populær i denne målgruppa. Studien er del av forskningsprosjektet «GLOBAL NATIVES? Serving young audiences on global media platforms», finansiert av Norges forskningsråd.
14.00 SLIK NÅR NRK DE UNGE PÅ SNAPCHAT
Heidi Røsok-Dahl, stipendiat OsloMet
Røsok-Dahl fulgte arbeidet i NRK UNG-redaksjonen, som blant annet publiserer nyheter fra NRK på Snapchat, over flere måneder. Unge temaer, unge kilder, visuell presentasjon og konstruktivt fokus er noen av strategiene NRK benytter seg av for å vekke interesse hos målgruppen. I dette foredraget deler hun hovedfunn fra sitt feltarbeid, og sine tanker om hvordan det er mulig å lykkes med å nå ut til de unge.
14.25 PAUSE
14.45 KUNSTIG INTELLIGENT JOURNALISTIKK
Eivind Fiskerud, direktør for redaksjonell AI, Schibsted News Media
Om kunstig intelligens blir en revolusjon eller evolusjon for mediebransjen er for tidlig å si. Norske mediehus er uansett i full gang med å identifisere muligheter og trusler den nye teknologien representerer, og mange har kommet langt med å ta i bruk den nye teknologien. Fiskerud leder et program for samarbeid og utvikling av kunstig intelligens i Norges største mediekonsern, og forteller hvordan de ruster seg for og med kunstig intelligens i redaksjonene.
15.10 KNEKK CHAT-GPT-KODEN
Per Kristian Bjørkeng, forfatter og teknologijournalist i Aftenposten
Er ChatGPT bare for videregående-elever som vil jukse? Nei. Men hvordan skal vi egentlig bruke den til ordentlige og viktige ting? Det snakkes det for lite om, mener Bjørkeng. Hans ferske bok «Knekk ChatGPT-koden» handler om hvordan vi kan få utbytte av denne kraftige, fascinerende og upålitelige teknologien - uten at vi selv går i baret. Han vil fortelle om hvordan chatboten kan brukes til avanserte oppgaver som programmering, språkvask og idébobling.
16.00 SLUTT
Med forbehold om endringer.