Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Program Medietrender 2022

Vi strømmer Medietrender 2022 direkte fra Sentralen onsdag 12. januar kl. 09-16.

Ønsker du å kjøpe digital tilgang, ta kontakt med Tone Buvig. 

Vi selger også digitale pakker til virksomheter med 7 eller flere deltagere. Ta kontakt med tone.buvig@kantar.com

PROGRAM 

09:00 VELKOMMEN

09:10 RIKETS MEDIETILSTAND 

Ingvar Sandvik, direktør innovasjon Kantar 

Ingvar Sandvik

Forandret pandemien medievanene våre for alltid, eller er vi tilbake i det samme mønsteret som før landet stengte ned? Med utgangspunkt i Kantars medieundersøkelser gir Sandvik oss en status på nordmenns medievaner, og deler sine forventninger til mediemarkedet i 2022. 

09:50 DEN RØDGRØNNE MEDIEPOLITIKKEN

Gry Haugsbakken, statssekretær Kulturdepartementet

Gry Haugsbakken

Den nye regjeringen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet har lovet at det er «vanlige folks tur». Hva betyr dette i mediepoliske spørsmål? Og hvordan vil publikum og mediebransjen merke dette i praksis?

10:15 VANLIGE FOLKS (KUL)TUR 

Karl-Fredrik Tangen, førstelektor Høyskolen Kristiania

Karl-Fredrik Tangen 

Nå er det vanlige folks tur, har den nye regjeringen lovet. Tangen vil drøfte hvilken kraft som ligger i begrepet «vanlige folk», og hvordan mediene er med på å prege hvilke fortellinger som eksisterer om «vanlige folk». Og hvordan kan forskning om klasse, ulikheter og samfunnshierarkier bidra til bedre forståelse av befolkningen? 

10:50 HISTORIENE OM AFGHANISTAN – PR VS. JOURNALISTIKK 

Anders Hammer, journalist, forfatter og dokumentarfilmskaper
Kristine Hellkås Hellesland, Forsvarets mediesenter 
Yohan Shanmugaratnam, utenriksjournalist i Klassekampen

Samtalen ledes av Eva Sannum 

anders kristine yohan og eva

Etter 20 års tilstedeværelse trakk vestlige styrker seg ut av Afghanistan i august. Hvordan kan vi sikre at det etterlatte inntrykket og historien om Norges innsats i operasjonen blir korrekt og nyansert fortalt. Fra hvilket perspektiv rapporterer vestlige journalister? Og hvilken sannhet serverer Forsvaret oss, for eksempel i den egenproduserte podkasten «Historien om: Afghanistan»? 

11:30 SPOILER ALERT! SQUID GAME  

Christopher Pahle, forfatter og tv-anmelder 

Christopher Pahle

Høsten mest omtalte og omdiskuterte tv-serie har vært den den voldelige sør-koreanske dramaserien Squid Game. Serien har blitt den aller største seersuksessen på Netflix til nå. Pahle oppsummerer serien og ståheiet rundt den på ti minutter. 

11:45 MEDIEVOLD: VONDT, VAKKERT OG VIKTIG 

Anne Gjelsvik, medieforsker NTNU 

Anne Gjelsvik

Squid Game har aktualisert debatten om vold i underholdningsmedier. Er det moralsk panikk eller betimelige bekymringer som gjør seg gjeldende når foreldre, lærere og Barnevakten lukter tv-blod. Gjelsvik har forsket på vold i audiovisuelle medier, og gir oss et nyansert bilde av forskningsfeltet.  

12:15 LUNSJ

12:45 RÅDEBANK: STORE GUTTER GRÅTER OGSÅ 

Serieskaper Linn-Jeanethe Kyed i samtale med medieforsker Vilde Schanke Sundet 

Linn-Jeanethe Kyed og Vilde S Sundet

Dramaserien Rådebank har med sine to første sesonger blitt en seersuksess for NRK P3. Med sterke historier og karakterer har serien klart å sette tabuer på dagsorden, og ikke minst gi en nyansert og troverdig fremstilling av ungdomslivet på bygda. Nå er det snart klar for sesong 3 på NRK.  

13:20 STRØMMEKRIGEN

Andreas Seierstad, redaksjonssjef for publisering og internasjonalt programinnkjøp i NRK Super

Andreas Seierstad

Nye aktører, strategier og samarbeidsformer forandrer spillereglene i tv-markedet og konkurransesituasjonen utvikler seg stadig. Seierstad gir oss en oversikt over det internasjonale strømmemarkedet og snakker om hva det betyr for norske aktører og seere.

13:55 WE’RE BACK! KINOEN SLÅR TILBAKE 

Christin Berg, programdirektør Nordisk Film Kino
Jørgen Stensland, assisterende direktør Film og Kino 

Christin Berg og Jørgen Stensland

Kinoen har tidligere overlevd teknologiske nyvinninger som fjernsynet, kabel- og parabol, video, DVD- og hjemmekino-løsninger. Da kinoene åpnet for normaldrift igjen etter pandemien høsten 2021 hadde (kanskje) publikum, produsenter og distributører fått nye vaner og forretningsmodeller. Overlever kinoen også koronapandemien? 

14:30 DET NYE NASJONALMUSEET 

Eirik Kydland, kommunikasjonsdirektør Nasjonalmuseet 

Eirik Kydland

I juni 2022 åpner Nasjonalmuseet på Aker Brygge i Oslo. Hva kan publikum forvente å finne bak dørene i Norges nye visningssted for kunst, arkitektur og design. Og hvilke virkemidler skal tas i bruk for å gjøre kunsten tilgjengelig for alle - og hver enkelt? 

15:00 BOOK OF VELES: FALSKE NYHETER I JOURNALISTIKKENS TJENESTE 

Jonas Bendiksen, fotograf 

Jonas Bendiksen
Foto: Arnfinn Johnsen

I fotoprosjektet «Book of Veles» portretterer Bendiksen byen Veles i Nord-Makedonia, som er kjent for å være et episenter for produksjon av falske nyheter og blant annet tilskrives en del av æren for at Trump ble president i 2016. Boka ble utgitt i april, og ble lovpriset. Nylig avslørte Bendiksen at boka er et bedrag – i journalistikkens tjeneste. 

 

Med forbehold om endringer

Meld deg på her