Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Program og påmelding Medietrender 2020

Kantar inviterer til heldagsseminar om trendene i mediemarkedet, 9. januar 2020 på Filmens Hus i Oslo. Vi tar en vareopptelling i egne medieundersøkelser og inviterer foredragsholdere som setter preg på medieutviklingen. Velkommen til en kickstart på det nye medieåret!

Klikk her for å melde deg på

Tid: 9. januar 2020

Tid: 09.00-16.00

Sted: Filmens Hus, Dronningensgt. 16, 0152 Oslo

 

PROGRAM

0900 Velkommen

Rikets medietilstand

Ingvar Sandvik, markedsdirektør Kantar

Med utgangspunkt i Kantar Medias offisielle leser-, lytter- og seertallsmålinger, Interbuss, Social Media Tracker, Mediebarn, 24 timer og Forbruker & Media, gir Sandvik deg – tradisjonen tro - en status på det norske folks medievaner. Han deler også sine forventninger til mediemarkedet i 2020.

 

Det grønne skiftet i mediebransjen

Julie Forchammer, skribent og klima- og kulturentusiast

Hvordan kan norske kultur- og mediebedrifter ta sin del av klimaansvaret? Eller rett og slett bruke bærekraft som konkurransefortrinn? Julie Forchhammer vil fortelle klimaavtrykket til mediebransjen, og hvordan din virksomhet kan jobbe strategisk for å bidra til å redusere dette avtrykket. Forchhammer har arbeidet med klima og kultur de siste femten årene, blant annet som festivalsjef for Vinjerock, miljøsjef for Øyafestivalen og som rådgiver og styremedlem i Regnskogfondet.

 

6 demokratiske problemer med medieutviklingen

Bente Kalsnes, førsteamansuensis Høyskolen Kristiania
Tellef Solbakk Raabe, stipendiat University of Cambridge

Teknologiske framskritt og innovasjoner har gitt mange fantastiske muligheter og forbedringer i mediebransjen, men byr også på finaniselt og demokratisk hodebry. De to medieforskerne presenterer seks demokratiske problemer, som samtidig er en utfordring til medbransjen, politikerne og publikum.

 

Konferansetime med pressen

Elin Floberghagen, generalsekretær Presseforbundet
Arne Jensen, generalsekretær Redaktørforeningen

Hva preger stemningen i norske redaksjonelle miljøer for tiden? Hvilke demokratiske utfordringer står øverst på pressens interne agenda? Og hvilke nysatsinger vil vi se i 2020?  Vi har invitert pressens generalsekretærer til en utviklingssamtale om muligheter og trusler for fremtidens journalistikk.

 

Strømmemarkedet i Norge

Martin Gundersen, journalist NRKbeta

Nordmenns seervaner er i dramatisk endring. De norske tv-tilbyderne møter sterk konkurranse fra internasjonale aktører som Netflix, HBO, Amazon, Apple og snart Disney. Gundersen tegner opp dagens konkurransebilde, og ser nærmere på hvilke endringer vi kan forvente i tv-markedet i tida framover.

 

Råtekst – 20 år etter

Helle Vaagland og Hilde Charlotte Solheim i samtale med Mala Wang-Naveen

I 1999 samlet Vaagland og Solheim 19 feministiske tekster i boka «Råtekst», inspirert av den svenske antologien «Fittstim». Hvordan har kvinners posisjon og innflytelse endret seg i det norske samfunnet generelt, og mediene spesielt, siden den gang?

ALTSÅ – ikke et vanlig kvinnemagasin

Ida Eliassen-Coker, redaktør ALTSÅ

Ida Eliassen-Coker pansatte familiens rekkehus, for å gi norske kvinner et alternativ til den eksisterende magasinfloraen. Hvorfor trenger vi et helt nytt papirmagasin for kvinner? Hvordan bygger hun et papirmagasin i dagens digitale medielandskap? Og hva slags innhold kan vi forvente fra redaksjonen i tiden fremover?

 

Deichman Bjørvika - fremtidens folkebibliotek

Merete Lie, avdelingsdirektør hovedbiblioteket Deichman

Våren 2020 åpner dørene for publikum til det nye hovedbiblioteket, Deichman Bjørvika. Vi har invitert avdelingsdirektøren for å fortelle om det supermoderne praktbygget og flytteprosessen, og ikke minst ambisjonene og planene for det nye folkebiblioteket i Bjørvika.

 

En felles identitet for hele Oslo - verdien av strategisk design

John Aurtande, strategisk rådgiver Creuna

Oslo kommune har modernisert og forenklet sin visuelle identitet for å gjøre det enklere for byens innbyggere å forstå hvor og hvordan de kan få hjelp av kommunen. John Aurtande fra Creuna har ledet dette arbeidet og forteller om hvordan design kan brukes som virkemiddel for å fremstå mer helhetlig, konsistent og forståelig i dagens fragmenterte medievirkelighet.

 

Estetikk 2020 – til inspirasjon og advarsel!

Ragnhild Brochmann, kunst- og motehistoriker

 

I spalten “Estetikeren” i Morgenbladet svarer Brochmann nysgjerrige, bekymrede og kanskje også forfengelige lesere på spørsmål som «Er nyhetsankrene oversminket?», «Finnes påskepynt uten kyllinger og gule lys», «Er det fortsatt kult å røyke?». Brochmann peker på de viktigste og verste estetiske trendene i hverdagen din akkurat nå.

 

1600 SLUTT


Med forbehold om endringer.