Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Mediebarn 2020: Økt nyhetsinteresse, strømmevekst og TikTok-feber

Mediebarn er en årlig undersøkelse, som kartlegger mediebruken til norske barn mellom 3 og 11 år. I år ble den gjennomført rett etter at de koronastengte skolene åpnet igjen. Vi finner flere interessante funn i årets undersøkelse. Både kortvarige koronaeffekter, og mer varige utviklingstrekk. Her er tre hovedfunn fra Mediebarn 2020.

Økt nyhetsinteresse hos barna

Både papir- og nettaviser har hatt flere yngre lesere enn de pleier. Særlig Aftenposten Junior kan vise til økt oppslutning i år. Samtidig svarer en betydelig lavere andel av barna at de ”aldri” oppdaterer seg på nyheter, sammenlignet med tidligere år. Kantars TVOV-undersøkelse viser også at barna har sett betydelig mer på NRKs Supernytt denne våren, spesielt i tiden rett etter nedstengingen av landet. Koronakrisens altomfattende vesen har i høyeste grad gjort nyhetsbildet relevant og interessant også for barna. Forhåpentligvis blir barnas nyhetsbehov forbigående og kortvarig. Det er sjelden godt nytt at de yngste innbyggerne er spesielt opptatt av nyhetsbildet. 

Nils Petter Strømmen presenterer Mediebarn 2020Nils Petter Strømmen presenterer Mediebarn

YouTube største strømmetjeneste, men NRK Super står som en påle

Koronasituasjonen har gjort at barnas konsum av levende bilder har økt markant denne våren, og det er først og fremst strømmetjenestene som har opplevd mer trafikk. Men også etter at skolene åpnet igjen, bruker 9 av 10 norske barn nå strømmetjenester for levende bilder daglig. Seingen av lineær-tv fortsetter å falle. YouTube befester sin posisjon som den mest populære strømmetjenesten blant norske barn. Blant de eldste barna bruker to av tre YouTube hver dag. Like mange sier de følger en eller flere youtubere fast. Norges aller mest populære youtuber er FlippKlipp-programleder, «Alle mot 1»-sidekick og «Skal vi danse»-treer Victor Sotberg. NRK Supers strømmetjeneste er fortsatt mest populær blant de yngste barna. Når vi spør om favoritt-app er det også YouTube som står fram som den soleklare favoritten. Bortsett fra blant 10-11-åringene, som har fått en ny favoritt.

TikTok-feberen herjer

Allerede i fjor hadde TikTok gått forbi YouTube blant de eldste barna på spørsmålet om favoritt-app. I løpet av det siste året har populariteten til TikTok økt ytterligere. Fra 2019 til 2020 økte andelen norske 10-11-åringer som bruker TikTok ukentlig fra 32 til 48 %. Samtidig faller populariteten til Snapchat. Flere barn bruker nok TikTok enn Snapchat regelmessig.

 

Om Mediebarn 2020

Mediebarn er en årlig undersøkelse som gjennomføres av Kantar.

743 barn i alderen 3-11 år er intervjuet i undersøkelsen.

Spørsmålene om nyheter og sosiale medier har kun gått 6-11-åringene.

Undersøkelsen ble gjennomført i mai, i perioden etter at de koronastengte skolene hadde åpnet igjen.

 

Ta kontakt med Nils Petter Strømmen, hvis du ønsker mer informasjon om Medieungdom eller ønsker å bestille rapporten.