Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Invitasjon til seminar: Medietrender Ung 2019

Kantar inviterer til seminar om barn og unges medievaner.

Pris: NOK 750,- inkl. mva.

Klikk her for påmelding

PROGRAM


VELKOMMEN

Barn og unges medievaner


Jonas Østnes og Nils Petter Strømmen, medieanalytikere Kantar 

Vi gir deg statusen på norske barn og ungdoms medievaner? Hvilke medier brukes mest? Hvilke spill og sosiale medier er mest populære for tiden? Og er skjermer og digitale leker den nye lekeplassen? Vi presenterer smakebiter fra de helt ferske Kantar-rapportene «Mediebarn 2019» (3-11 år) og «Medieungdom 2019" (12-17 år).

Møt en av Norges største TikTok-ere 


@zaracecilie

TikTok er det sosiale mediet som vokser raskest for tiden. Vi tar en prat om den populære plattformen med Sara Cecilie Leite, som har over 200 000 følgere på TikTok-kontoen sin. Hvordan fungerer TikTok og hvordan lykkes med å nå ut til et stort publikum? Og, ligger det et potensiale i TikTok for merkevarer og virksomheter som ønsker å nå ut til et ungt publikum?

Klimagenerasjonen


Guro Ødegård, sosiolog og forskningsleder ved NOVA, OsloMet

Hvorfor blir en ungdomsgenerasjon forskjellig fra den forrige – og hvorfor setter enkelte generasjoner mer spor for ettertiden? Hva kjennetegner dagens ungdomsgenerasjon – og hvordan vil de forme tiden fremover. Ødegård gir oss fortellingen om generasjonene - fra «de som bygde landet» etter krigen og fram til dagens «stressa og pressa» klimastreikende tenåringer.

Fakta, reklame eller falske nyheter – unges kritiske medieforståelse


Mari Velsand, direktør Medietilsynet

Tilgangen til informasjon har aldri vært større, men ikke all informasjon er korrekt eller sannferdig. I hvilken grad har norsk ungdom kunnskap om hvordan media fungerer og evner å kritisk bedømme innhold - fra såvel redaksjonelle som sosiale medier. Medietilsynet har gjennomført en undersøkelse i samarbeid med Kantar og Universitet i Bergen, som kartlegger nettopp dette.

Historiefortelling i dataspill


Hanne Lien, høyskoleærer og Trygve Bjellvåg, studieleder spilldesign Høyskolen Kristiania

Alle dataspill handler ikke bare om å leke, bygge og konkurrere. Mange spill forteller også gode, til dels dype og komplekse, historier. Hvilke muligheter ligger for historiefortelling i dataspill, som andre populære medieplattformer ikke kan måle seg med? Og er det mulig å låne virkemidler fra spilldesign til markedsføring og kommunikasjon med unge målgrupper?

Slik skal vi fortsatt være førstevalget til norske barn


Joakim Vedeler, redaksjonssjef NRK Super

I en tid der der utenlandske medier og engelskspråklig innhold vinner stadig større terreng, står NRK Super fortsatt i en særstilling blant norske barn. Hvordan holder NRK seg stadig relevant og attraktiv for de yngste? Hvordan ser de på barn og sin egen rolle i deres oppvekst og utvikling? Joakim vil også dele fra et av de seneste årenes mest utfordrende prosjekter for NRK Super; temadagene de arrangerte om seksuelle overgrep.

Norsk barne-tv på YouTube


Stian Barsnes-Simonsen, kreativ leder Nordic Screens

I mars lanserte Nordic Screens barne- og familiekanalen Nordic Family, som utelukkende skal ha norsk innhold. Ambisjonen er å skape et større mangfold i tilbudet for barn og familier i Norge, ved å lage pedagogisk riktig underholdning på YouTube. Stian forteller hvordan de jobber med innhold og samarbeidspartnere for å oppfylle den ambisjonen.

 

Følg gjerne med på seminaret sine egne sider på facebook.

Velkommen!