Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Programmet til Medietrender 2019 er klart

Kantar Media inviterer til seminar om medieutviklingen, torsdag 10. januar 2019 på Filmens Hus i Oslo.

Tid: torsdag 10. januar 2019

Tid: 09.00-16.00

Sted: Filmens Hus, Dronningensgt. 16, 0152 Oslo

PROGRAM

0900 Velkommen

Rikets medietilstand
Ingvar Sandvik, markeds- og innovasjonsdirektør, Kantar Media

Ingvar Sandvik, markedsdirektør Kantar Media

Med utgangspunkt i Kantar Medias offisielle leser-, lytter- og seertallsmålinger, Interbuss, Social Media Tracker, Mediebarn, 24 timer og Forbruker & Media, gir Sandvik deg – tradisjonen tro - en status på det norske folks medievaner. Han deler også sine forventninger til mediemarkedet i 2019.

Humanitære kriser i sort/hvitt
Nils Mørk, kommunikasjonssjef, Leger uten grenser

Nils Mørk, kommunikasjonssjef Leger uten grenser

I følge kommunikasjonssjefen i Leger uten grenser har dekningen av humanitære kriser endret seg svært lite siden Erik Bye rapporterte fra Biafra på slutten av 60-tallet. Mørk etterlyser en mer nyansert fremstilling av en kompleks virkelighet, istedenfor en «pantomime av skurker, helter, ofre og (ofte hvite) eksperter» – hvis krisen i det hele tatt får omtale. Hvilke konsekvenser har medienes valg og prioriteringer, og hva mener han norske medier kan gjøre annerledes? 

YouTube i allmenhetens tjeneste
Natasha Sayer, produsent, NRK 4ETG

4 av 5 norske tenåringer bruker YouTube hver dag. Den tøffe konkurransen gjør at de norske tv-miljøene må tenke nytt for å gjøre seg relevant for dagens ungdom. I NRK har et av svarene på utviklingen vært å etablere et eget YouTube-miljø, på siden av de andre redaksjonelle miljøene. Hvordan løser de allmennkringkastingsoppdraget til NRK i 4ETG på Marienlyst?

Fankultur i den digitale tidsalder

Vilde Schanke Sundet, forsker, Høgskolen Innlandet

Vilde Schanke Sundet, forsker Høgskolen Innlandet

Mange kan kjenne seg i følelsen av å være en dedikert tilhenger av en artist, popgruppe, tv-serie eller et filmunivers – altså en fan. Sammen med en dansk fanforsker har Sundet intervjuet 50 skandinaviske førstegangsfans i alderen 13-70 år, som alle har tatt i bruk sosiale medier i sine fanaktiviteter. Hva opplever de selv som de største fordelene og ulempene ved å være fans? Og hvordan kan vi forklare denne tidvis altoppslukende opplevelsen, som noen beskriver som en forelskelse?

Kpop – den koreanske bølgen
Camilla Jørgensen Ruud, styreleder Kpop i Norge

Camilla Jørgensen Ruud, styreleder Kpop i Norge

Etter monsterhiten «Gangnam Style» (2012) fikk vesten for alvor øynene opp for koreansk populærkultur, både musikk og drama. Store deler av kjernepublikummet finnes nå utenfor Korea og Asia. I Norge finner vi et svært stort kpop-miljø - en egen fandrevet organisasjon, en egen festival og en egen folkehøgskolelinje(!). Hva kjennetegner koreansk popkultur? Og hvorfor deler så mange nordmenn denne lidenskapen? 

LUNSJ

Fra søk til talestyrt assistent
Siri Gomnæs Børsum, Leader Digital Transformation Google Norge

Siri Gomnæs Børsum, Leader Digital Transformation, Google Norge

Hey, Google - hva kan du hjelpe meg med? Google ble den først til å lansere en smarthøytaler med norsk språk. Hvordan vil stemmestyring endre måten vi bruker medier og organiserer hverdagen vår? Børsum forteller og viser hva det vil si at smarthøytalerne nå er norsk.

Jakten på nye brukeropplevelser
Anders Grimstad, Technology Trend Manager, Schibsted

Anders Grimstad, Technology Trend Manager Schibsted

Den første smarthøyttaleren har kommet med norsk, og norske medier gjør seg klare for en teknologisk revolusjon. Vil stemmestyring endre folks brukeradferd og hvordan innhold konsumeres? Kan vi skape nye og engasjerende opplevelser? Grimstad forteller om fremtidsplanene for stemmestyring og utvidet virkelighet i Schibsted.

Når digitaliseringen møter den virkelige verden
Ida Aalen, produktsjef og gründer Confrere

Ida Aalen, gründer Confrere

De fleste norske virksomheter har tatt innover seg digitaliseringen, og har planene klare for såvel disrupsjon som innovasjon. Men intensjoner og planer er en ting, før eller senere så må det nye produktet eller tjenesten ut i den rotete virkeligheten. Hva kan gå galt og hvordan øke sannsynligheten for å lykkes? 

Følelsen av teknologi
Martin Ljungdahl Eriksson, lydstrateg, Kantar Sifo
Karin Sandelin, semiotiker, Kantar Sifo

Karin og Martin Kantar Sifo

Hvordan driver sanseintrykkene våre medieutviklingen? Kunstig intelligens, maskinlæring, chatbots og stemmestyring – alle teknologiske (r)evolusjoner forandrer måten vi mennesker samhandler på. Ikke bare i den virituelle sfæren, men også i den fysiske verden. Det oppstår nye skillelinjer mellom innovatører og majoriteten, og vi utfordres både profesjonelt og i hverdagslivet for å opprettholde tempoet...eller er det rytmen? 

Digital detox og mediemotstand
Trine Syvertsen, professor, Institutt for medier og kommunikasjon UiO

Trine Syvertsen, professor Inst. for medier og kommunikasjon UiO

Til alle tider har ny teknologi og nye medier møtt motstand og advarsler om moralsk (og fysisk) forfall. I det digitale medielandskapet er det nok av bekymringer å ta av. Nå ser vi at både medieselskaper og publikum gjør grep for å redusere mediebruk og skjermtid. Basert på et forskningsprosjekt finansiert av Rådet for anvendt medieforskning forteller Syvertsen hvordan digital detox kommer til uttrykk, og hvilke konsekvenser fenomenet har for mediebransjen.

Bra damer LIVE
Guri Solberg intervjuer Berit Svendsen

Guri Solberg og Berit Svendsen                                            Foto: Martin Fjellanger

Guri Solberg har i podkasten «Bra damer» intervjuet over 100 norske damer som har delt sine historier. På Medietrender 2019 intervjuer hun en av Norges mest profilerte toppledere. Berit Svendsen er sivilingeniør og har vært med på å lede Telenor gjennom alle teknologiskiftene de siste 30 åra. I dag leder hun Vipps’ sin internasjonale satsing.

1600 SLUTT

Med forbehold om endringer.

PRIS: 

NOK 1200 inkl. mva. før 22.11.

NOK 1500 inkl. mva. fra 23.11.