Under prisutdelingen for ANFO Effekt 2023 var det Fjordland som stakk av med Kantars Innsiktspris. Fjordland fikk prisen for caset «Fra salgsnedgang til millionvekst!».
Med Innsiktsprisen ønsker Kantar å hedre de annonsørene som ikke stoler på flaks og tilfeldigheter i markedsføringsarbeidet. Godt innsiktsarbeid gjennom alle ledd i kampanjeutviklingen minimerer tilfeldigheter og øker sannsynligheten for å oppnå ønsket effekt. Dette er vinneren av årets innsiktspris et godt eksempel på.
Juryformann Ole Guldvog har sammen med Kantar-kollega Ingvar Sandvik og ANFOs Håvard Bakken lest gjennom alle årets caser, og er klar på hvorfor Fjordland stakk av med Innsiktsprisen i år. Caset til Fjordland viser tydelig hva man kan oppnå ved å jobbe kunnskapsbasert gjennom alle fasene av arbeidet med en kampanje.
For det første har Fjordland utformet et tydelig mål for hva kampanjen skal gjøre for merkevaren. Målet har vært å kapre flere markedsandeler og å øke den mentale tilgjengeligheten hos forbruker (at Fjordland blir tenkt på som en løsning i flere situasjoner enn før). Fjordland har hentet inn ny kunnskap om relasjonen mellom kategorien og forbruker, og satt seg grundig inn i hvilke barrierer som finnes mellom Fjordlands produkter og det norske folk. Videre har de utforsket hvilke situasjoner Fjordland kan bidra til å løse utfordringer i folks hverdag, og deretter har de aktivt integrert disse situasjonene i utformingen av filmer og andre uttak. Ingen av situasjonene i filmene fra kampanjen er dermed tilfeldig valgt, alt er basert på samtaler med forbruker, forteller Ole Guldvog.
For å sikre maksimal effekt av en kampanje som krever betydelige investeringer i tid og penger, er det viktig å grundig undersøke hvilke virkemidler som fungerer for den aktuelle målgruppen, samt hvilke kanaler som bør prioriteres for å nå dem.
En kampanje bør også bidra til å bygge merkevaren på lang sikt på en måte som gjør at den står ut i mengden på en positiv måte, og blir mer tilgjengelig i forbrukers bevissthet enn konkurrentene. Dette er viktig selv om kampanjen i utgangspunktet er ment å øke salget på kort sikt. (Du kan for øvrig lese mer om akkurat dette i denne artikkelen)
I årets vinnercase har Fjordland jobbet innsiktsbasert hele veien og tenkt grundig gjennom disse aspektene. For oss som jobber med analyse og innsikt hver dag, er det gøy å se hva man kan få til når man jobber på denne måten.
Til slutt, og dette er kanskje det viktigste når vi skal vurdere en effektpris, så benytter Fjordland-caset relevante og troverdige kilder for å kunne påvise hvilken effekt kampanjen har hatt. Vinnercaset gir oss en beskrivelse av hvorvidt effektene kan isoleres, og koster dessuten på seg å sette opp en ROMI-kalkyle som et godt anslag på verdien av medieinvesteringen.
I tillegg til Innsiktsprisen tok Fjordland dessuten fortjent gull i kategorien SMART Produkt/Handel for det samme caset.
Fjordland lykkes fordi de jobber innsiktsdrevet i alle ledd av prosessen, og det gleder en innsikts- og analysenerd som meg, avslutter Ole Guldvog.