Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Årsrapport for radiolytting 2018

Årsrapport for radiolytting i Norge. Offisielle tall fra radio-undersøkelsen.

Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med sterkest nedgang i første halvdel av året. Mot slutten av året ser vi en økning igjen og både daglig dekning og lyttertiden nærmet seg 2017 nivåene. 

57% av befolkningen lyttet i gjennomsnitt til radio i løpet av en dag i 2018, en nedgang fra 63% i 2017. I snitt lyttet vi 72 minutter på radio per dag i 2018, som er 7 minutter mindre enn året før. 

NRKs radiokanaler hadde en gjennomsnittlig samlet lyttertid på 47 minutter, mens nordmenn lyttet til kommersiell radio totalt 25 minutter daglig i 2018.

Trenden med en større fragmentering av radiolyttingen fortsetter fra fjoråret. Vi ser at de store radiokanalene går ned til fordel for en økning på de mindre radiokanalene, som et resultat av et økt digitalt radiotilbud. 

Lyttertiden synker noe i alle aldersgrupper med unntak av personer 60 år og eldre, hvor lyttertiden er stabil sammenlignet med 2017.

Nordmenn lytter mer til radio i ukedagene enn på helgedager, og 43% av radiolyttingen skjer utenfor eget hjem. 

NRKs radiokanaler hadde en markedsandel på 66,1 % av radiolyttingen, mens de kommersielle kanalene hadde en markedsandel på 33,9%. Fordelingen er dermed nokså uendret sammenlignet med 2017 (hhv. 65,6 % og 34,4 %). 

De totale lyttertallene vil kun reflektere kanaler som er målt i PPM-radioundersøkelsen. Radiolytting blir også målt i F&M som er lokalradioenes offisielle undersøkelse (https://kantar.no/medier/radio/).

Årsrapport for radio 2018 (.pdf)

Årsrapport for radio 2018 (.pptx)